streda 29. januára 2014

bloges tres



V nedeľu (kedy mám voľno) sa ma ujal Wada-san. Jeden z neziskovky, ktorý je pôvodom z Ódy, zopár rôčkov pracoval v Kjóte a Ósake ako kravaťák, teraz je takým miestnym lesákom a venuje sa osvete.
Nakoľko fúkalo, pršalo a bolo dosť chladno boli sme sa previezť do susednej voľakedy malebnej dedinky a ukázal mi okolie. Okrem iného sme si aj dobre pokecali.

Napr. o tom ako sa aj u nich prejavuje zmena klímy: čoraz viac dažďov a tajfúnov. O tom ako vláda „podporuje“ poľnohospodárov (to je tak trochu nadlhšie). Písala som o tom aj seminárku vo Francúzsku a o.i. toto odvetvie ma zaujíma, takže to nebola pre mňa úplná neznáma.
V kocke:
V Japonsku sú dva základné typy poľnohospodárov (pod našim slovom farmár rozumejú niekoho, kto sa zaoberá okrem pestovania aj chovom zvierat, preto poľnohospodár) – na plný úväzok a na tzv. „part-time“- Tí prví sa venujú výlučne pestovaniu, tí druhí na to, aby slušne vyžili k tomu potrebujú ešte niekoľko brigád. Vládna politika je asi taká, že sa snaží robiť konglomeráty aj v tomto odvetví – tzn. zlučovať, zlučovať a ešte raz zlučovať. Tým potiera malovýrobu (dosť podobné ako u nás, však?).
Japonská plodina je od veky vekov ryža. Isté obdobie (skrz počasie bola jeden rok veľmi zlá úroda) bola kríza a ryža sa musela dovážať (najmä z Tajska). Tá však mala iný tvar a aj chuť, takže ju domáci veľmi nekonzumovali.
V obchodoch je inak na veľa produktoch napísané, že sú vyrobené „doma“, v rámci krajiny. Niekedy sú na obaloch dokonca fotky konkrétnych pestovateľov (napr. čaj). Myslím, že ide hlavne o podporu domácej ekonomiky, ktorá mala po 3/11 (Fukušima, ak by niekto nevedel..) prudkú recesiu.

S Wada-sanom sme boli pozrieť v Sanbe, čo sú v podstate tri susedné dediny (každá zhruba po 500 obyvateľoch) pod najvyššou horou v okolí. Každá má svoju školu, pretože skrz sneh nie je v zime možný prechod do susedných častí. Typický pre tento región sú rezance soba, čo v preklade znamená pohánka (napovedá z čoho sú vyrobené). 

(ilustračný obrázok)


Okrem toho sa tu chovajú aj kravy (pre mäso a hlavne pre mlieko). Ryža z tejto oblasti je vraj pomerne drahá, pretože tá, ktorá je dopestovaná na horských poliach je kvalitnejšia.

Ďalej sa tu nachádza aj čosi ako camp – chodia sem starkí do horúcich prameňov (onsen) a mladí na tábory. Plus je tu aj miesto, kde chodia deti z veľkých miest sa na rok naučiť čo to o prírode, ako obrábať polia, lyžovať... Ako som sa dozvedela, nie je to veru lacná záležitosť takýto pobyt, ale z môjho pohľadu dosť osožná. Keď z nich raz budú kravaťáci, tak si možno budú vedieť oceniť jednoduché a samozrejmé veci v živote.

A už viem ako vedú miestne cesty lesné, takže ak bude niektorý víkend pekné počasie, konečne spravím vytúžený prieskum!

šalátová kvetinka :)


ďalšia matcha dobrota

Óda

najstaršia časť Ódy (prevažne obdobie Edo, niečo aj Kamakura), moje okolie

(-II-)

moja fascinácia prírodnými satvbami našla odozvu :-)


bambusová konštrukcia, hlina a slama (pravdepodobne ryžová .))

telefunken veža

Mt. Sanbe

-II-

areál školy

ryžopole

-II-

parkovisková Afrodita aneb Jolanka z pa(á)rku

moja izba (sorryzaškvrnu//)

spomínaný čaj

vnútro úplne najlepšieho časopise o outdoor
(také poldecáky scem! Fuji-san)

a aby nebolo, že ja som tu nejni a len tak si fotím, tak na, som tu! :

po 13h v buse a hodiny vo vlaku, voila!
s detičkami v škole

oslava narodenín v starobinci
aj karaoke bolo! :-)
  
 




      SEE YA!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára