piatok 7. februára 2014

štidirí


Za posledné dni sa toho udialo celkom dosť. Okrem toho, že sme boli pozrieť na nácviku tradičného tanca kagura, bola som na výlete v Izumo-taisha (sobota), návštivíli sme onsen v Sanbe (nedeľa), slávil sa sviatok Setsubun.

Kagura je tradičný tanec, ktorý väčšinou rozpráva príbeh o vzťahu medzi kami-samom a nejakou príšerou. Je veľa variácií tohto zvyku, líši sa od kraju ku kraju, od dediny k dedine.
My sme boli pozrieť v susednej dedine, kde miestne deti nacvičovali onen tanec. Zarozprávala som sa tam s jedným miestnym ujom, ktorý nám poukazoval a vysvetlil veľa zaujímavých vecí. Napr. že sa v minulosti na tomto rituálnom tanci mohli zúčastňovať iba chlapci. Nakoľko sa však v ich dedine rodí menej a menej chlapcov, participujú už aj dievčatá.

            Konkrétny príbeh z tohto okolia sa týka súboja medzi kami a príšerou v podobe vodného/morského hada (ktorý podľa mňa vyzerá skôr ako drak). Had/drak je veľmi mocný ale kami-sama ho premôže jednoduchou stratégiou – opije ho dvomi sudmi so saké... J
Symbol morského hada/draka je zároveň symbolom celej dediny, nakoľko je to prímorská oblasť.
Miestny pán nám potom úkazal aj rôzne staré masky, ktoré má tento súbor k dispozícií. Od masiek démonov (oni), cez dedov (odžísan), babky až po zvieracie motívy (líška/kitsune...) a rôzne mytologické postavy (tengu) a princezné (o-hime-sama).

genkan

had/drak

démoni/oni

masky...

učenie k zodpovednosti od ranného detstva. like!


hudobníci

nácvik

nácvik 2

metcha kawaii :-)

chlapec znázorňujúci božstvo (kami-sama)




metcha oishii matcha ice


-II-


V sobotu som sa bola pozrieť v meste Izumo a tamojšej preslávenej svätyni – Izumo-taisha, ktorá je zasvätená Ókuninuši-no-mikoto. Pôvodne je to veľmi stará (píše sa o nej už v najstarších kronikách Kodžiki a Nihonšoki) a naozaj v celom Japonsku známa svätyňa, ktorá je v poslednej dobe veľmi populárna aj medzi mladými dievčatami v Tokiu. Urobia si výlet špeciálnym  vlakom a idú poprosiť o frajera. Zvláštnym znakom svätyne je obrovská shimenawa (slamený povraz), ktorý ma 8 metrov a váži 1500 kilogramov. Zvláštnym znakom je aj tvar drevenej strechy, ktorá pripomína otvorenú knihu.


Naozaj pôsobivé je aj samotné umiestnenie svätyne – na úpätí nádherného lesa, nad hlavami poletujú dravce a aj napriek relatívne veľkému množstvu návštevníkov si tu človek môže oddýchnuť.


Izumo - senmon mae



samotný vchod do areálu


pravá časť svätyne - veľká shimenawa




b/w


v rekonšrukcii



iba mne to pripomína sibírskych šamanov? :-)



ľavá časť svätyne


torii (brána) 2x


symbol prefektúry - vodný had/drak na kanále


-II-

V nedeľu sme boli v onsene v dedinke Sanbe. Všetko by bolo v najlepšom poriadku, pretože to bol onsen aj „outdoorový“, ibaže ja som bola v horúcej vode príliš dlho a nakoniec som pekne odpadla :D našťastie okolité tety sa zbehli a hneď mi pomohli vstať, nasmerovali na mňa ventilátor a jedna mi dokonca doniesla z automatu fľašu chladnej citrónovej vody. No proste som si pripadala ako totálny debil kombinovaný s analfabetickým idiotom a cudzineckým votrelcom, ktorý nechápe nič, ale že vôbec nič.

Keď som sa ale včera rozprávala s kamoškou Číňankou, priznala sa že aj jej sa to stalo a že odvtedy nechce do onsenu ani len vkročiť.
Mňa to teda neodradilo, pretože onsen je jedna z najvymakanejších vecí, čo tu majú (a to ich tu majú teda dosť).


Sviatok setsubun (3./4. februára) je podľa lunárneho kalendára pomyslený začiatok jari. Spája sa s ním aj akási zvláštna forma očisty ducha - a to v podobe hádzania sójových bôbov na démonov-oni. Znamená to, že máme zo seba vyhnať démonov (naše zlé vlastnosti). Okrem toho sa je špeciálne maki-suši.

Ak sa skonzumuje v konkrétnom smere, prinesie to vraj šťastie, rovnako ako aj keď sa zje rovnaký počet sójových bôbov ako má človek rokov.

démoni-oni


oslavy setsubunu v starobinci :)


a v jasliach - samo, najväčší úspech, najviac kriku :D

 

a ešte čosi: :-)



 

 naša práca a niečo na spôsob uvítacej párťi :-)


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára